Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.novida.fi:443/D10Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.novida.fi:443/D10Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Yhtymähallitus
Pöytäkirja 27.08.2024/Pykälä 80


 

Vuoden 2024 järjestelyerä

 

Yhtymähallitus 27.08.2024 § 80  

178/01.02.00/2024  

 

 

Yhteistyötoimikunta 17.5.2024 § 4  

 

KVTESin paikallinen järjestelyerä

Paikallinen järjestelyerä 1.6.2024 perustuu kahteen eri KVTESin allekirjoituspöytäkirjan mukaiseen kohtaan.

Paikallinen järjestelyerä 1.6.2024 lukien

Allekirjoituspöytäkirja

Paikallisen järjestelyerän suuruus

KVTES

 

 

  • A-kohta Paikallisen järjestelyerän suuruus alun perin

4 § 2 mom.

6 §

0,4 prosenttia

  • B-kohta Lisäys paikalliseen järjestelyerään (verrokkialojen vaikutus)

4 § 4 mom.

6 §

0,33 prosenttia

Paikallisen järjestelyerän suuruus yhteensä

 

0,73 prosenttia

Paikallinen järjestelyerä on yhteensä 0,73 (0,4 + 0,33) prosenttia Kunta-alan yleisen virka- ja työehtosopimuksen palkkasummasta.

Jos A-kohdan mukaisesta paikallisen erän (0,4 %) jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.

Jos B-kohdan mukaisesta paikallisen erän (0,33 %) jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, puolet jaetaan paikallisena yleiskorotuksena (0,17 %) ja toisesta puolesta (0,16 %) päättää työnantaja.

Paikallisten järjestelyerien suuruus lasketaan tämän sopimuksen piiriin kuuluvien palkkasummasta mahdollisimman tavanomaiselta kuukaudelta.

KT:n yleiskirjeessä 2/2023 on annettu ohjeita ja esimerkkejä 1.6.2023 paikallisen järjestelyerän laskemisesta.  Yleiskirjeen esimerkkejä voidaan soveltaa myös 1.6.2024 tilanteessa.

Paikallisten järjestelyerien kohdentaminen (A-kohta ja B-kohta)

Paikallista järjestelyerää kohdennettaessa ensisijaisia tavoitteita ovat henkilöstön saatavuuden turvaaminen, paikallisten palkkausepäkohtien korjaaminen sekä tuloksellisuutta ja tuottavuutta edistävien toimintojen ja tehtävien uudelleenjärjestelyjen tukeminen. Samalla huolehditaan siitä, että johto- ja esihenkilöasemassa sekä muiden palkkahinnoittelun ulkopuolella olevien palkkaus on oikeassa suhteessa heidän alaistensa tai verrokkiryhmien palkkaan nähden.

Paikallisen järjestelyerän kohdentamisessa työnantaja ottaa huomioon, että paikallisen järjestelyerän käyttö jakaantuu mahdollisimman tasapuolisesti liitteiden palkkasummat huomioiden eri palkkahinnoitteluliitteiden välillä. Palkkahinnoittelun ulkopuoliset muodostavat tässä tarkastelussa oman ryhmänsä.

Paikallista järjestelyerää käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin tai vastaaviin korotuksiin.

Alustavasti luottamushenkilöiden ja työnantajan välisissä neuvotteluissa on todettu yhteisesti, että pääasiallisesti KVTES:in järjestelyerä käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen tarkistuksiin. Kuntayhtymässä on käynnissä kaikille työntekijöille tehtäväkuvaukset, joiden yhteydessä tehdään työn vaativuuden arviointi. Työnantajan kanta on, että jos mahdollisesti järjestelyerästä jää ns. ”ylimääräistä”, nämä olisi kohdennettava henkilökohtaisiin lisiin. Nämä korotukset tehtäisiin esihenkilöiden suositusten perusteella. Todennäköisin vaihtoehto kuitenkin on, että KVTES:n koko jaettava järjestelyerä saadaan käytettyä tehtäväkohtaisiin palkkoihin, koska jaettava summa 2008,97 € on sangen pieni. Maaliskuun 2024 palkkasummaa on käytetty korotusmäärän laskemiseen. Maaliskuun palkkasumma on ollut 275201,97 €.

OVTES paikallinen järjestelyerä

Paikallinen järjestelyerä 1.6.2024 perustuu kahteen eri OVTES:n allekirjoituspöytäkirjan mukaiseen kohtaan.

Paikallinen järjestelyerä 1.6.2024 lukien

Allekirjoituspöytäkirja

Paikallisen järjestelyerän suuruus

OVTES

 

 

– A-kohta Paikallisen järjestelyerän suuruus alun perin

4 § 2 mom.

5 §

0,4 prosenttia

– B-kohta Lisäys paikalliseen järjestelyerään (verrokkialojen vaikutus)

4 § 4 mom.

5 §

0,33 prosenttia

Paikallisen järjestelyerän suuruus yhteensä

 

0,73 prosenttia

 

Paikallinen järjestelyerä on yhteensä 0,73 (0,4 + 0,33) prosenttia Kunta-alan opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen palkkasummasta.

Jos A-kohdan mukaisesta paikallisen erän (0,4 %) jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.

Jos B-kohdan mukaisesta paikallisen erän (0,33 %) jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, puolet jaetaan paikallisena yleiskorotuksena (0,165 %) ja toisesta puolesta (0,165 %) päättää työnantaja.

Paikallisten järjestelyerien suuruus lasketaan tämän sopimuksen piiriin kuuluvien palkkasummasta mahdollisimman tavanomaiselta kuukaudelta. Mikäli paikallisen järjestelyerän laskentakuukaudeksi on valittu palkkasumma, joka ei sisällä 1.5.2024 tulevaa 0,77 % yleiskorotusta, korotetaan palkkasummaa tai järjestelyerän euromäärää esimerkiksi kertoimella 1,0076.


Paikallisten järjestelyerien kohdentaminen (A-kohta ja B-kohta)

Paikallista järjestelyerää kohdennettaessa ensisijaisia tavoitteita ovat henkilöstön saatavuuden turvaaminen, paikallisten palkkausepäkohtien korjaaminen sekä tuloksellisuutta ja tuottavuutta edistävien toimintojen ja tehtävien uudelleenjärjestelyjen tukeminen. Samalla huolehditaan siitä, että johto- ja esihenkilöasemassa sekä muiden palkkahinnoittelun ulkopuolella olevien palkkaus on oikeassa suhteessa heidän alaistensa tai verrokkiryhmien palkkaan nähden.

Paikallista järjestelyerää käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin tai vastaaviin korotuksiin.

Alustavasti luottamushenkilöiden ja työnantajan välisissä neuvotteluissa on todettu yhteisesti, että pääasiallisesti OVTES:in järjestelyerä käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen tarkistuksiin. Kuntayhtymässä on käynnissä kaikille työntekijöille tehtäväkuvaukset, joiden yhteydessä tehdään työn vaativuuden arviointi. Työnantajan kanta on, että jos mahdollisesti järjestelyerästä jää ns. ”ylimääräistä”, nämä olisi kohdennettava henkilökohtaisiin lisiin. Nämä korotukset tehtäisiin esihenkilöiden suositusten perusteella. Todennäköisin vaihtoehto kuitenkin on, että OVTES:n koko jaettava järjestelyerä saadaan käytettyä tehtäväkohtaisiin palkkoihin, koska jaettava summa 4469,43 € on sangen pieni. Maaliskuun 2024 palkkasummaa on käytetty korotusmäärän laskemiseen. Maaliskuun palkkasumma on ollut 607633 €. Kertoimella 1,0076 korjattu palkkasumma on 612251 €. Suhteellisesti lukion opettajien tehtäväkohtaisiin palkkoihin käytetään yhtä paljon kuin ammattiopiston puolella.

TS:n paikallinen järjestelyerä

Paikallinen järjestelyerä 1.6.2024 perustuu kahteen eri TS-22:n allekirjoituspöytäkirjan mukaiseen kohtaan:

Paikallinen järjestelyerä 1.6.2024 lukien

Allekirjoitus-pöytäkirja

Paikallisen järjestelyerän suuruus

  • A-kohta Paikallisen järjestelyerän suuruus alun perin

4 § 2 mom.

5 §

0,4 prosenttia

  • B-kohta Lisäys paikalliseen järjestelyerään (verrokkialojen vaikutus)

4 § 4 mom.

5 §

0,33 prosenttia

Paikallisen järjestelyerän suuruus yhteensä

 

0,73 prosenttia

Paikallinen järjestelyerä on yhteensä 0,73 (0,4 + 0,33) prosenttia Kunta-alan teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimuksen palkkasummasta.

Jos A-kohdan mukaisesta paikallisen erän (0,4 %) jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, työnantaja päättää paikallisen järjestelyerän käytöstä tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin tai vastaaviin korotuksiin.

Jos B-kohdan mukaisesta paikallisen erän (0,33 %) jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, puolet jaetaan paikallisena yleiskorotuksena (0,17 %) ja toisesta puolesta (0,16 %) päättää työnantaja. 

Tällöin työnantaja päättää paikallisen järjestelyerän käytöstä tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin tai vastaaviin korotuksiin.

Paikallisten järjestelyerien suuruus lasketaan tämän sopimuksen piiriin kuuluvien palkkasummasta mahdollisimman tavanomaiselta kuukaudelta.

Paikallisten järjestelyerien kohdentaminen (A-kohta ja B-kohta)

Paikallisten järjestelyerien kohdentamisessa työnantaja ottaa huomioon, että paikallisen järjestelyerän käyttö jakaantuu mahdollisimman tasapuolisesti.

Paikalliset järjestelyerät kohdennetaan tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin tehtäväkohtaista palkkaa koskevan paikallisen arviointijärjestelmän perusteella ja henkilökohtaisiin lisiin henkilökohtaista lisää koskevan paikallisen arviointijärjestelmän perusteella.

Maaliskuun palkkasumma oli 7589,14 € ja järjestelyerän suuruus on yhteensä 55,40 €, joka kohdennetaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin.

Päätösehdotus:

OVTES:n ja KVTES:n järjestelyerästä käytetään 0,4 % tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Loput 0,33% käytetään työnantajan harkinnan mukaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin ja tarvittaessa henkilökohtaisiin lisiin. TS:n järjestelyerä käytetään kokonaisuudessaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin.

Päätös:

OVTES:n ja KVTES:n järjestelyerästä käytetään 0,4 % työn vaativuuden arvioinnin kohdentamana tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Loput 0,33% käytetään työnantajan harkinnan mukaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin ja tarvittaessa henkilökohtaisiin lisiin. TS:n järjestelyerä käytetään kokonaisuudessaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin.

 

 

 

Yhtymähallitus 27.8.2024

 

Hallintosäännön 19 § mukaan yhtymähallitus päättää harkinnanvaraisista palkankorotuksista.

 

Hallintosäännön 14 § mukaan talous- ja hallintojohtaja päättää henkilökohtaisen lisän maksamisesta.

 

Kuntayhtymässä on tehty koko henkilöstön tehtäväkuvien päivitys ja työn vaativuuden arvioinnit alkuvuoden 2024 aikana. Tämä on ollut kuntayhtymän toiminnallisena tavoitteena tänä vuonna.

 

Työn vaativuuden arvioinnissa on huomioitu kunkin työehtosopimuksen mukaiset vaatimustekijät tietyillä painokertoimilla. Tehtävien pisteytys on tehty esihenkilöiden puolesta excel-lomaketta käyttäen. Pisteytys on toiminut ns. suuntaa antavana instrumenttina mahdollisten palkkausepäkohtien korjaamisessa. Yleisesti voidaan todeta, että kuntayhtymän palkkaukset ovat olleet asianmukaisia. Tehtävänkuvat on tehty yhdessä esihenkilön ja työntekijän henkilökohtaisissa tapaamisissa.

 

 

 

KVTES:

KVTES:n järjestelyerästä käytetään koko osuus 0,73 % työn vaativuuden arvioinnin kohdentamana tehtäväkohtaisiin palkkoihin eli henkilökahtaista lisää ei jaeta.

 

Korotus summa 2008,97 € jaetaan 17 tehtävän kesken summiltaan 50 € - 200 €. Tehtavät ovat ammatillinen ohjaaja (6), ruokapalvelutyöntekijä (2), tietohallintopäällikkö (1), palveluneuvoja (1), laskentasihteeri (1), pääkirjanpitäjä (1), koulutuskoordinaattori (1), koulutussihteeri (1), Primus-kehitysvastaava (1), talous- ja hallintojohtaja (1) ja johtava rehtori (1).

 

TS:

TS:n järjestelyerä käytetään kokonaisuudessaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Summa on 55,40 € joka jaetaan kiinteistöpäällikölle.

OVTES:

OVTES:n järjestelyerästä käytetään 0,4 % työn vaativuuden arvioinnin kohdentamana tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Loput 0,33% käytetään henkilökohtaisiin lisiin. Jaettava 0,4 % on summaltaan 2449 €, joka kohdistetaan tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Summa jaetaan 30 tehtävään, jotka ovat opinto-ohjaaja (2), lehtori (9), rehtori (2) ja tuntiopettaja (17). Summat jakautuvat 25 eurosta 225 euroon.

Korotuksista kooste pykälän liitteenä.

 

 

 

Päätösehdotus Yhtymähallitus päättää kohdentaa järjestelyerän tehtäväkohtaisiin palkkoihin esittelytekstissä esitetyllä tavalla.

 

Päätös Yhtymähallitus hyväksyi päätösehdotuksen.