RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.novida.fi:443/D10Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.novida.fi:443/D10Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Yhtymähallitus
Pöytäkirja 29.10.2024/Pykälä 98
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite 5 | OVS 3 |
Osavuosisuunnitelma 3/2024
Yhtymähallitus 29.10.2024 § 98
298/02.02.04/2024
Hallintosäännön 47 §:n 1 kohdan mukaan yhtymävaltuusto hyväksyy talousarviossa vastuualueille sitovat toiminnalliset tavoitteet ja niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä kuntayhtymän investointisuunnitelman sekä kuntayhtymäkonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa talousarvioon brutto- tai nettomääräisenä.
Hallintosäännön 47 §:n 2 kohdan mukaan yhtymähallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet sekä talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat ja investointisuunnitelmaan perustuvat investointikohteet.
Hallintosäännön 49 §:n mukaan yhtymähallitus seuraa talouden toteutumista kuukausittain. Yhtymähallitus on 26.3.2019 kokouksessa § 30 päättänyt, että kuntayhtymässä siirrytään neljännesvuosiraportointiin yhtymähallitukselle.
Hallintosäännön 51 §:n mukaan talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä yhtymävaltuustolle siten, että yhtymävaltuusto ehtii käsitellä muutosehdotukset talousarviovuoden aikana. Talousarviovuoden jälkeen talousarvion muutoksia voidaan käsitellä vain poikkeustapauksissa. Tilinpäätöksen allekirjoittamisen jälkeen yhtymävaltuustolle ei voi enää tehdä talousarvion muutosehdotusta.
Määrärahan muutosesityksessä on selvitettävä muutoksen vaikutus toiminnan tavoitteisiin ja tuloarvioihin. Toiminnan tavoitteiden tai tuloarvion muutosesityksessä on selvitettävä muutoksen vaikutukset määrärahoihin.
Osavuotissuunnitelma 1/2023 on hyväksytty yhtymähallituksessa 23.4.2024 § 51 sekä yhtymävaltuustossa 11.6.2024 § 8 ja osavuotissuunnitelma 2/2024 välitilinpäätöksen yhteydessä yhtymähallituksessa 27.8.2023 § 77.
Osavuosisuunnitelma 3 mukaan toimintatuotot ovat 23 786 200 euroa eli 1 127 100 euroa suuremmat kuin talousarviossa. Toimintakulut ovat 21 930 800 euroa, jotka ovat 769 100 euroa suuremmat kuin talousarviossa. Osavuosisuunnitelma 3 näyttää ylijäämää 371 900 euroa, kun taas talousarvion ylijäämä oli 186 000 euroa. OVS2 näytti ylijäämää 893 300 euroa. Osavuosisuunnitelmien 2 ja 3 välillä on eroa tuloksessa 521 400 euroa.
Talousarvio on sitova valtuustoon nähden tasoilla:
- | kuntayhtymän yhteiset |
- | opetus |
- | rahoitus |
- | rakennusinvestoinnit |
- | irtaimistoinvestoinnit |
Investointisuunnitelmaan on korjausrakentamisen osalta suunniteltu käytettävän OVS3:ssa 44 000 € enemmän kuin OVS2:ssa. Irtaimistoinvestoinneissa on vähennystä 1000 € verrattuna OVS2:een. Osavuosisuunnitelma 3 on esityslistan liitteenä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on lähettänyt 4.10.2024 koulutuksenjärjestäjille kirjeen, jossa ohjeistetaan ammatillisen koulutuksen järjestäjiä varainhoitovuoden 2024 aikana jaettavaksi jätetyn perusrahoituksen hakemisesta. Ministeriön tarkoituksena on päättää lisäsuoritepäätöksestä marraskuun aikana.
Ministeriö kohdentaa lisäsuoritepäätöksellä opiskelijavuosilisäyksiä niille koulutuksen järjestäjille, joiden se arvioi pystyvän ensisijaisilla toiminta-alueillaan tehokkaimmin lisäämään työvoiman saatavuutta ja kohtaantoa parantavia koulutuksia painottuen erityisesti vailla ammatillista tai korkeakoulututkintoa olevien koulutukseen.
Tavoitteellisia opiskelijavuosia on tarkoitus kohdentaa vain sellaisille koulutuksen järjestäjille, joiden kuluvan vuoden opiskelijavuositoteuman ministeriö arvioi ylittävän järjestäjälle varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän. Ministeriö arvioi varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien riittävyyttä järjestäjän tähänastisen opiskelijavuosikertymän pohjalta
lasketun koko vuoden opiskelijavuosiennusteen perusteella. Ministeriö käyttää arvionsa pohjana Koski-tietovarannon mukaisia kuluvan vuoden tammi-lokakuun ja kolmen aikaisemman vuoden toteumatietoja.
Ministeriön tarkoituksena on ottaa huomioon vailla ammatillista tai korkea-asteen tutkintoa olevien osuus koulutuksen järjestäjän opiskelijavuosien kokonaismäärästä. Opiskelijoiden pohjakoulutustietona on tarkoitus käyttää Tilastokeskukselta lokakuun aikana saatavaa vuoden 2023 tilastoaineistoa.
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän osalta ministeriö on arvioinut tavoitteellisten opiskelijavuosien ylittyvän 91,6:llä, mutta linjauksensa mukaisesti myöntää rahoituksen vain vailla toista tutkintoa oleville. Novidan kohdalta vuoden 2022 tilastot näyttäisivät, että 61% opiskelijoistamme oli vailla tutkintoa. Tuleva lisärahoitus tulee kuitenkin perustumaan vuoden 2023 tietoihin. Vuoden 2022 tietojen perusteella kuntayhtymälle myönnettäisiin 61% 91,6:sta opiskelijavuodesta, eli 55,94 opiskelijavuodelle lisärahoitusta. Kuitenkin koska erittäin perustellusta syystä koulutuksenjärjestäjälle voidaan myöntää myös tästä arvioidusta määrästä eroavaa opiskelijavuosimäärää sekä tosiaan lopullisen laskennan perustuminen vuoden 2023 tietoihin, on kuntayhtymän saamaa rahamäärää tässä vaiheessa mahdotonta tarkkaan tietää. Myönnettävä rahamäärä riippuu myös kuntayhtymän profiilikertoimesta, joka muodostuu suoritetuista tutkinnoista. Arvio myönnettävästä lisämäärärahasta on 500 000 – 650 000 €.
Päätösehdotus Yhtymähallitus päättää hyväksyä osavuosisuunnitelman 3/2024 ja siinä talousarvion käyttötalouteen ja investointeihin esitetyt muutokset ja tehdä käyttötalouden ja investointien osalta esitykset valtuustolle osavuosisuunnitelma 3/2024 perusteella.
Investoinnit eivät saa ylittää poistojen määrää, mikä tulee valmistelijoiden huomioida loppuvuoden toteutuksia tehtäessä.
Päätös Yhtymähallitus hyväksyi päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |